Bliv en bedre blogger

Ønsker du at forbedre dine evner inden for blogging? Har du altid drømt om, at kunne slå dørene op for din egen blog? Eller føler du i stedet blot, at det er gået ned af bakken med hensyn til dit blogging på det seneste? Uanset hvad, så er der heldigvis hjælp at hente i denne artikel hvor, du kan læse mere om hvordan, du bliver en bedre blogger.

Der findes flere tiltag, der er relevante i denne sammenhæng. I denne forbindelse er det dog vigtigt at understrege, at du ikke kan blive en bedre blogger i løbet af få timer. Det er noget, der kræver, at du er villig til at lære og optage ny viden, der kan hjælpe dig på vej til at blive en bedre blogger, hvilket du har mulighed for at finde viden om lige her.

Husk altid på de fire U’er

David Ogilvy er en velkendt copywriter. Han har tidligere udtalt, at der er fem gange så mange personer, der læser overskrifter i stedet for selve brødteksten. Derfor er det også essentielt, at din overskrift kan fange læserens interesse, så han/hun reelt set vælger at klikke ind på dit blogindlæg for at læse den resterende del af det, du har nedfældet.

I denne forbindelse er det opkaldt at bruge de fire U’er (Useful, Unique, Urgent & Ultra-Specific). Det er fire punkter, der kan ændre en kedelig tekst til en dynamisk og fængende overskrift. Det er en opskrift, der oprindeligt er blevet udviklet af Michael Masterson, der er én af de absolut mest respekterede, professionelle copywriters i hele verden.

Med andre ord, så handler det om at skabe en overskrift, der er både brugbar, unik, presserende såvel som særdeles specifik. De fire U’er har i mange tilfælde bevist at være glimrende til at skabe overskrifter, der tiltrækker læsere hvad end, der er tale om nyhedsmæssigt stof eller det derimod er et personligt blogindlæg fra en blogger.

Hav en oversigt over gode content-stykker

Du har med garanti oplevet, at du af flere omgange er stødt på stykker af content på nettet, der har fanget din opmærksomhed. Det kan være en god idé, at du har en måde at gemme disse på. Der er mange måder at gøre dette på, men du kan med fordel vælge at benytte dig af et værktøj som f.eks. kunne være enten Trello eller Evernote.

Hvis det bliver for komplekst, så er det også muligt blot at benytte dig af Google Docs eller et ganske almindeligt Word-ark. Det er op til dig selv at vurdere hvad, du foretrækker, men der skal dog ikke være nogen tvivl om, at du med en oversigt over gode fraser har markant nemmere ved at blive en bedre blogger og lære at skrive bedre.

På denne måde har du altid et opslagsværk, du kan bruge, når du skriver blogindlæg og du savner inspiration. Hvis du nedfældet det, så er der desuden også større sandsynlighed for, at du reelt set husker det. Derfor er der mange fordele ved at skrive content-inspiration ned hvad end, du vælger at gøre det i Evernote, Word eller noget helt tredje.

Gør brug af AIDA-modellen, når du skriver

Det er de færreste, der ikke har kendskab til AIDA-modellen. AIDA er en forkortelse for Attention, Interest, Desire, and Action, hvilket er noget, som langt de fleste har stiftet bekendtskab med. Den bruges blandt andet også i forbindelse med dansk og engelsk undervisning i de danske skoler – både i folkeskolen, men særligt på ungdomsuddannelser.

Dine blogindlæg vil være markant bedre, hvis de er opbygget efter en effektiv model som AIDA. Den vil dermed have en opbygning, der er med til at sikre, at dine læseres læselyst fastholdes. Det er naturligvis ensbetydende med, at du kommer til at bruge en større mængde tid på at udarbejde dine blogindlæg, men det er bestemt den ekstra tid værd.

Det er vigtigt, at dit blogindlæg byder på et aspekt, der tiltrækker læserens opmærksomhed (Attention), hvilket bør være overskrift og introduktion. Samtidig skal du have punkter, der bibeholder læserens interesse (Interest), mens du skal forsøge at skabe en lyst til at gøre noget (Desire), mens der ligeledes også skal være noget (Action).

Brug de rette værktøjer

Der er mange værktøjer, der kan være med til at hjælpe dig på vej mod at blive en bedre blogger. Der er f.eks. mange fordele ved at benytte dig af WordPress i forbindelse med at bygge din blog – eventuelt et WordPress webhotel hos Simply.com. Det er – uden tvivl – det absolut bedste system til blogs, hvorfor det er et oplagt valg, hvis ikke du allerede har en etableret blog, du driver og har succes med.

Ydermere, så er det også vigtigt, at du benytter dig af værktøjer og teknikker, der gør det muligt for dig at skrive hurtigt, godt og specifikt. Hvis du ønsker at leve af én eller flere blogs, så er det uhyre vigtigt, at der jævnligt bliver publiceret nyt indhold.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *